Early Modern Encyklopaedism in the Centre and on the Peripheries: Lavinheta, Apáczai Csere, Comenius, Leibniz
Poskytovatel:
GA ČR, standardní projekt
Řešitel:
Petr Pavlas
Odborní spolupracovníci:
Simon Burton, PhD
Iovan Drehe, PhD
Mgr. Iveta Marešová
Doba řešení:
2019–2021
Hlavní panel:
P401 – Filosofie, teologie, religionistika
Abstrakt
Projekt prozkoumá raně novověké ideje univerzální vědy, jejího jazyka a jejího encyklopedického vyjádření, a to ve dvou rozměrech. První, "vertikální" rozměr projektu na příkladech Lavinhety, Komenského, Apáczai Csereho a Leibnize popisuje cestu, která vede od pozdně středověkého a renesančního teologického a filosofického podhoubí encyklopedismu (tj. christocentrické mystiky a Lullismu) přes jeho ramistickou a post-ramistickou pedagogickou motivaci (u raného Komenského a u Apáczai Csereho) až k ideji encyklopedie jako nové knihy knih uspořádané pomocí definic, divizí a kombinací (u zralého Komenského a u Leibnize). Druhý, "horizontální" rozměr projektu zkoumá svůj předmět z hlediska kulturní a intelektuální geografie. Tento rozměr předpokládá, že z jednoho z center encyklopedismu sedmnáctého století (tj. protestantského Německa) se encyklopedická idea rozšířila na periferii (tj. do východní Evropy). Projekt proto zkoumá tento transfer vědění a jeho zpracování na periferii na základě místních potřeb a podmínek.
Summary
The project examines the early modern ideas of universal science, its language and its encyclopaedic expression in two dimensions. The first, "vertical" dimension of the project describes, using the examples of Lavinheta, Comenius, Apáczai Csere and Leibniz, the path from the late medieval and Renaissance theological and philosophical background of encyclopaedism (Christocentric mysticism, Lullism) through its Ramist and post-Ramist paedagogical motivation (early Comenius, Apáczai Csere) up to the idea of encyclopaedia as a new book of books ordered by definitions, divisions and combinations (mature Comenius, Leibniz). The second, "horizontal" dimension of the project treats the subject from the perspective of cultural and intellectual geography. It presumes that from one of the centres of seventeenth-century encyclopaedism (Protestant Germany), the encyclopaedic idea spread to the periphery (Eastern Europe). Therefore, the project examines how the knowledge from the centre is transferred to and transformed on the periphery according to local needs and conditions.