Aktuality

Johannis Amos Comenii Opera Omnia / Dílo Jana Amose Komenského. Sv. 26/II.

Epistulae – Korespondence, Pars II, 1639–1641 PRÁVĚ VYŠLO   Praha: Academia, 2024, 312 s., 28 s. obr. příl.ISBN 978-80-200-3563-9

Číst dál...

CALL FOR PAPERS: Filosofie a univerzita

6. 11. 2024, Akademické konferenční centrum, Husova 4a, Praha 1, konference...

Číst dál...

On the Paths of Peace: The Holy Roman Empire as seen through the Travels of the Habsburgs’ Courts in 1569–1570

May 22, 2024, 10.00 a. m., the lecture room of the FLÚ, Jilská 1, Prague 1, Prof. Joseph Patrouch (Department of History, Classics, and Religion, University of Alberta in Edmonton, Canada), ...

Číst dál...

Přejít na přehled aktualit
sdileni-vedeni-v-prostredi-prazske-lekarske-fakulty-v-dobe-barokni

17. 5. 2023, 16.00, zasedací místnost FLÚ (1. patro), Jilská 1, Praha 1

doc. Karel Černý (Ústav dějin lékařství a cizích jazyků)

přednáška,


Oddělení pro komeniologii a intelektuální dějiny raného novověku FLÚ AV ČR, v. v. i.

Viz také pozvánku.

 

Anotace

České baroko si obvykle spojujeme spíše s bohatým náboženským životem případně rozvojem architektury či dalších umění než s rozvojem věd a učenosti. Ale podrobnější pohled na výuku na pražské lékařské fakultě v období od Třicetileté války do nástupu Marie Terezie ukazuje, že bude možná potřeba tuto tradiční koncepci změnit. Z toho důvodu se budeme nejprve v přednášce zabývat otázkou, co víme o výuce na naší nejstarší lékařské fakultě; především si představíme zachované seznamy předmětů. Pak se budeme věnovat specifickému žánru úvodů do studia medicíny, protože v Praze vyšla jedna taková příručka v roce 1693. Z ní nás bude zajímat především seznam doporučené literatury, který si srovnáme s podobnými seznamy z Kodaně a Leidenu. V poslední části přednášky se pak zaměříme na to, jaký vliv na výuku v Praze měly další dvě fakulty v dědičných habsburských zemích, které byly ve Vídni a Innsbrucku. Na proměnách vztahu těchto škol si ukážeme, jak do Čech pronikaly moderní přírodně-filozofické koncepce a jaké strategie zdejší autoři používali k jejich zavádění do kurikula.