Aktuality

Vzpomínkový večer na Markétu Klosovou

Tuto vzpomínkovou akci pořádáme v předvečer nedožitých 67. narozenin naší kolegyně, Markéty Klosové,  29. května 2025 v 18. 00 v kavárně Boršov (Náprstkova 272, Praha 1)

Číst dál...

Texts, Images and the Materiality of the Book: Architectonic Paratexts in Early Modern Natural Philosophy and the Bibliospace

12 May 2025, 14.00, Lecture room, Institute of Philosophy, Czech Academy of Sciences Prof. Dr. Márton Szentpéteri Ph.D. (Moholy-Nagy University of Art and Design, Budapest)...

Číst dál...

Pozvánka na prezentaci knih

Petra Pavlas, Knize knih vstřícLenka Řezníková, Historiam videre 6. května 2025, 17.00, Café Husovka

Číst dál...

Přejít na přehled aktualit
sdileni-vedeni-v-prostredi-prazske-lekarske-fakulty-v-dobe-barokni

17. 5. 2023, 16.00, zasedací místnost FLÚ (1. patro), Jilská 1, Praha 1

doc. Karel Černý (Ústav dějin lékařství a cizích jazyků)

přednáška,


Oddělení pro komeniologii a intelektuální dějiny raného novověku FLÚ AV ČR, v. v. i.

Viz také pozvánku.

 

Anotace

České baroko si obvykle spojujeme spíše s bohatým náboženským životem případně rozvojem architektury či dalších umění než s rozvojem věd a učenosti. Ale podrobnější pohled na výuku na pražské lékařské fakultě v období od Třicetileté války do nástupu Marie Terezie ukazuje, že bude možná potřeba tuto tradiční koncepci změnit. Z toho důvodu se budeme nejprve v přednášce zabývat otázkou, co víme o výuce na naší nejstarší lékařské fakultě; především si představíme zachované seznamy předmětů. Pak se budeme věnovat specifickému žánru úvodů do studia medicíny, protože v Praze vyšla jedna taková příručka v roce 1693. Z ní nás bude zajímat především seznam doporučené literatury, který si srovnáme s podobnými seznamy z Kodaně a Leidenu. V poslední části přednášky se pak zaměříme na to, jaký vliv na výuku v Praze měly další dvě fakulty v dědičných habsburských zemích, které byly ve Vídni a Innsbrucku. Na proměnách vztahu těchto škol si ukážeme, jak do Čech pronikaly moderní přírodně-filozofické koncepce a jaké strategie zdejší autoři používali k jejich zavádění do kurikula.