Aktuality

From notes to knowledge: Remarks on note-taking, learning, and curiosity in the early modern period

April 26, 2024, 10 a. m., the lecture room of the FLÚ, Jilská 1, Prague 1, Valentina Lepri (Head of the Centre for the History of Renaissance Knowledge, Institute of Philosophy and Sociology...

Číst dál...

CALL FOR PAPERS: Filosofie a univerzita

6. 11. 2024, Akademické konferenční centrum, Husova 4a, Praha 1, konference...

Číst dál...

CALL FOR PAPERS: Representing Muscovites in Early Modern Textual Cultures

31 October – 2 November 2024, Academic Conference Center, Husova 4a, Praha 1 international conference  

Číst dál...

Přejít na přehled aktualit
sdileni-vedeni-v-prostredi-prazske-lekarske-fakulty-v-dobe-barokni

17. 5. 2023, 16.00, zasedací místnost FLÚ (1. patro), Jilská 1, Praha 1

doc. Karel Černý (Ústav dějin lékařství a cizích jazyků)

přednáška,


Oddělení pro komeniologii a intelektuální dějiny raného novověku FLÚ AV ČR, v. v. i.

Viz také pozvánku.

 

Anotace

České baroko si obvykle spojujeme spíše s bohatým náboženským životem případně rozvojem architektury či dalších umění než s rozvojem věd a učenosti. Ale podrobnější pohled na výuku na pražské lékařské fakultě v období od Třicetileté války do nástupu Marie Terezie ukazuje, že bude možná potřeba tuto tradiční koncepci změnit. Z toho důvodu se budeme nejprve v přednášce zabývat otázkou, co víme o výuce na naší nejstarší lékařské fakultě; především si představíme zachované seznamy předmětů. Pak se budeme věnovat specifickému žánru úvodů do studia medicíny, protože v Praze vyšla jedna taková příručka v roce 1693. Z ní nás bude zajímat především seznam doporučené literatury, který si srovnáme s podobnými seznamy z Kodaně a Leidenu. V poslední části přednášky se pak zaměříme na to, jaký vliv na výuku v Praze měly další dvě fakulty v dědičných habsburských zemích, které byly ve Vídni a Innsbrucku. Na proměnách vztahu těchto škol si ukážeme, jak do Čech pronikaly moderní přírodně-filozofické koncepce a jaké strategie zdejší autoři používali k jejich zavádění do kurikula.